piilota

Näytä

Liity
postituslistalle!
Klikkaa Tästä

Julkaistu: 28.3.2014 - Kirjoittaja: Ville Virta

otsikko


Usein Facebook-sivujen ylläpitäjät tuijottavat vain sivunsa tykkääjämäärää, eivätkä mieti mitä se tarkoittaa tai mitä tykkääjillä voi saavuttaa. Vaikka sivun tykkäysmäärää on hyvä jatkuvasti kasvattaa, ei se kuitenkaan ole missään nimessä sivujesi tärkein asia. Yritykselle ja yhteisölle on tärkeää saada kävijät sekä fanit kiinnostumaan heistä, ja ainoa tapa saavuttaa tämä on aktivoimalla sivujen tykkääjät. Kahden tuhannen tykkääjän Facebook-sivu on kuitenkin aivan turha jos yksikään tykkääjistä ei ikinä käy kyseisellä sivulla.

Mitä siis tarkoittaa ”tykkääjien aktivoiminen”? Yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa sitä, että yritämme saada kävijät kommentoimaan, jakamaan ja tykkäämään sivupäivityksistä, sekä klikkaamaan jaetuista linkeistä. Aina on hyödyllisempää hallita pientä mutta innokasta ja aktiivista yhteisöä, kuin suurta epäaktiivista.

Jos yrityksesi tavoitteena on kasvattaa myyntiä, parantaa asiakaspalvelua, hankkia liidejä[?] tai rakentaa brändiä, kannattaa pyrkiä aktivoimaan käyttäjiä ja reagoimaan heidän pyyntöihin. Näiden neljän tavan käyttäminen on hyvä alku aktiivisen yhteisön luomiseksi.

1. Kilpailut

kilpailu

Kaikki pitävät kilpailuista, etenkin Facebook-tykkääjät. Viime syksynä Facebook muokkasi hieman kilpailusääntöjä ottamalla pois pakotteen käyttää Facebookin sisäisiä applikaatioita kilpailun toteuttamiseksi. Kuka tahansa voi nyt toteuttaa pienimuotoisen kilpailun ilman, että tarvitsee opiskella Facebook applikaation tekemistä.

Jotta sivupäivityksesi näkyisi mahdollisimman monelle ihmiselle, on tärkeää, että ihmiset tykkäävät/kommentoivat/jakavat kyseistä päivitystä. Tähän on kaksi syytä: 1.Päivityksesi eivät näy kaikille tykkääjillesi (tästä enemmän seuraavassa Blogissa) 2. Viraalinen liikenne[?] tuo uusia kävijöitä.

Moni voisi väittää, että kilpailut ovat ”halpa” keino aktivoida facebook-tykkääjiä koska jos kävijä tykkää sivusta ainoastaan siitä syystä, että hänellä on mahdollisuus voittaa jotain ei hän ole pysyvä yhteisön jäsen. Tämä on hyvä argumentti, mutta kilpailut tuovat usein niin paljon viraalista liikennettä, että niitä on hyvä pitää silloin tällöin. Nämä ajoittaiset kampanjat tuovat myös hyvää mieltä yhteisön sisälle, joka vaikuttaa positiivisesti yhteisöön.

Jos et missään nimessä tahdo tehdä ”tykkäyskilpailuja”, niin kannattaa harkita hieman haastavampaa kilpailua. Voit pyytää yhteisön jäseniä antamaan mielipiteen johonkin asiaan tai vaikka jakamaan kilpailuun liittyvän valokuvan/videon/maalauksen. Tämäntyylisen kilpailun avulla yhteisö luo hyvää jaettavaa sisältöä sinulle, sekä aktivoituvat normaalia enemmän.

Suosittelen kokeilemaan yksinkertaista kilpailua ja tilastoimaan kuinka paljon yhteisön aktiivisuus nousi. Kun olet saanut kilpailun päätökseen, kannattaa vielä tulevaisuudessakin jakaa kilpailusta syntyneitä tuotoksia, oli ne sitten kommentteja tai mitä tahansa.

2. 70/20/10 –sääntö

Tämä sääntö on Crystal Vilkaitiksen kehittämä idea, jonka periaatteena on se, että Facebook-sivulle tehdyt julkaisut tulisi hajauttaa niin, että 70% julkaisuista tuo sisältöä kävijöille ja nostaa brändikuvaasi, 20% julkaisuista tulisi olla jaettuja julkaisuja Facebookin sisällä. Ainoastaan 10% julkaisuista tulisi olla yrityksen mainostamista.

702010

Vaikka tämä ’sääntö’ on kehitetty lähinnä jälleenmyyjille, on se silti hyvä pitää mielessä kun suunnittelee julkaisuja ja miettii minkä takia jonain viikkona on menestys ollut heikompi (tai parempi!) Muistakaa siis tämä yksinkertainen sääntö

70% - Tuo mielenkiintoista ja hauskaa sisältöä kävijöillesi

20% - Jaa muiden Facebookissa tehtyjä päivityksiä

10% - Mainosta itseäsi.

3. Kuvia, kuvia, kuvia!!

Kaikista tylsimmät ja kauheimmat Facebook-sivut ovat sellaisia, missä on pelkästään tekstiä, eikä mitään muuta. Vaikka mielestäsi teet hyviä ja mielenkiintoisia tekstipäivityksiä, niin kävijät eivät näe muuta kuin seinän täynnä tekstiä. Kannattaa miettiä löytyisikö päivityksen aiheeseen joku mukava kuva tai video.

kuvia

Mieti monia mahdollisia tapoja, joilla pystyt pitämään seinäsi mielenkiintoisen näköisenä. Kansikuvan voi esimerkiksi vaihtaa vaikka kuukauden välein, näin vanhat kävijät pysyvät kiinnostuneina. Esteettisyys on todella suuressa osassa Facebookissa. Usein myös Facebook mainoksissa yksi tärkeimmistä asioista on hyvän kuvan valitseminen.

Netistä löytyy paljon hyviä kuvapankkeja, jotka tarjoavat jopa ilmaisia kuvia. Jos linkität esimerkiksi johonkin blogiin, niin kannattaa varmistaa että blogissa oleva kuva tulee myös päivitykseesi.

4. Aktiivisuus ja Säännöllisyys

Yksi sosiaalisen median avaintekijöistä on oma aktiivisuus ja säännöllisyys. Tätä ei voi korostaa tarpeeksi IKINÄ. Aktiivisuus ja säännöllisyys ei pelkästään anna kävijöillesi jatkuvasti uutta sisältöä, mutta myös auttaa niin Google Rankissa, kuin myös sosiaalisen median omissa hakupalveluissa. Jos sinulla on aktiivinen Facebook-sivu, niin sinut on helpompi löytää Facebook-haun avulla. Sivu jossa kävijät aktivoituvat todella vähän, löytyy haussa alempaa kuin semmoinen sivu jonka kävijät jatkuvasti tykkäävät ja jakavat julkaisuja.

paivitykset

 

Minulta monesti kysytään: Kuinka usein minun sitten kannattaa päivittää? Tähän ei ole yksinkertaista vastausta. Jotkut sanovat kaksi kertaa päivässä ja jotkut sanovat kerran viikossa. Ongelmana on se, että jos päivität liian usein, tulee eteen väistämättä se, että ihmiset näkevät sivusi vain spämmikanavana. Mutta jos päivität liian harvoin, niin et saa tarpeeksi tykkäyksiä ja kommentteja, jotta pysyisit hakutuloksissa ylhäällä.

Sinun täytyy itse testailla ja nähdä miten yhteisösi aktivoituu. Jos päivität kerran päivässä ja saat sillä parempia lukuja kuin päivittäisit kaksi kertaa päivässä, niin siinä on sinulle vastaus. Kuitenkin on tärkeää, että ihmiset saavat säännöllisesti päivityksiä sinun sivuiltasi, jotta pysyt heidän mielessä jatkuvasti. Kaikista isoin virhe on se, että teet jonain viikkona 10 päivitystä ja sitten seuraavana kahtena viikkona et tee mitään.

Järjestä kilpailuja, kunnioita 70/20/10-sääntöä, käytä PALJON kuvia, ole säännöllinen ja ENNEN KAIKKEA ole aktiivinen! Ihmiset eivät ole aktiivisia jos sinä et ole aktiivinen. Näillä neljällä tavalla saat enemmän aikaiseksi kuin uskotkaan! Pysy relevanttina.

 

PYYDÄ MEILTÄ FACEBOOK KONSULTOINTIA