piilota

Näytä

Liity
postituslistalle!
Klikkaa Tästä

 Julkaistu 3.4.2014 - Kirjoittaja: Ville Virta

Facebookin ”reach” on (lähes) tarpeeton luku.

nakitamanjulkaisun

Oletko koskaan jäänyt ihmettelemään miksi tämän MAHTAVAN julkaisun näki vain 500 ihmistä, kun tuon toisen julkaisun näki yli 900 ihmistä? Entä oletko jäänyt ihmettelemään miksi keskimäärin julkaisusi näkee vain 20% tykkääjistäsi? Älä huoli, et ole ainut jota tämä häiritsee. Jos ollaan aivan rehellisiä, niin syy miksi tämä häiritsee sinua on yksinkertainen: Facebook itse.

Facebook tunkee tätä (lähes) tarpeetonta metriikkaa naamaasi jatkuvasti. Voit kysyä, miksi ihmeessä Facebook näyttäisi (lähes) tarpeetonta lukua? Tämäkin syy on yksinkertainen: jos maksat Facebook-markkinoinnista niin Facebookin on helppo nostaa tätä lukua. Tästä syntyykin sitten suurempia ongelmia. Jos kuvittelet markkinointikampanjan onnistuneen vain siksi, että päivityksesi näki 200% enemmän ihmisiä, olet luultavasti väärässä.

Ruvetaas sitten miettimään miksi ”reach” ei ole niin tärkeä tieto ja miksi meidän kannattaa nojautua muihin Hyödyllisempiin lukuihin.

quote share

 

 

Keskimääräinen Facebook käyttäjä saa jopa 600-1500 uutta julkaisua päivässä etusivulleen. Facebook näyttää näistä kuitenkin vain 300 ”arvokkainta” julkaisua. Käyttäjälle näytetään ainoastaan niitä julkaisuja minkä kanssa hän todennäköisesti on vuorovaikutuksessa. Eli käyttäjät näkevät vain ne päivitykset mitkä heitä oikeasti kiinnostavat. Tätä kutsutaan EdgeRankiksi.

Mikä on EdgeRank?

 

Facebook reach määräytyy EdgeRankin mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Facebook kuratoi puolestasi mitä sinä näet etusivulla.

EdgeRank[kuva1] on kolmen asian summa: Affinity, Weight ja Time Decay.

Affinity:

Sinun suhde henkilöön (tai brändiin). Tämä nousee aina kun tykkäät, kommentoit, jaat muiden päivityksiä.

Weight:

Facebook on kehittänyt systeemin, joka määrää toiminnoille eri arvot. Esimerkiksi kommentointi on ”arvokkaampaa” kuin tykkäys. Yksinkertaisuudessaan: Mitä kauemmin toiminnan tekemiseen menee, sitä ”arvokkaampi” se on.

Time Decay:

Jokainen päivitys menettää arvoaan ajan myötä.

Nämä kolme asiaa määräävät sen kuinka arvokas päivityksesi on yksittäiselle henkilölle. Mitä suurempi arvo, sitä todennäköisempää on, että henkilö näkee päivityksesi.


edgerank

 

EdgeRankin tarkoitus on tosissaan tuoda käyttäjille sisältöä joita he haluavat nähdä ja SINÄ (Facebook-sivun ylläpitäjä) yrität taistella muiden kanssa parhaasta EdgeRank tuloksesta. Tässä on syy miksi, onnistuaksesi, sinun on katsottava muita lukuja kuin ”reachia”.

Katso lukuja joilla on merkitys!

Todellisuudessa luvut jotka auttavat sivuasi kasvamaan ovat ne, joista näet miten ja miksi yleisösi aktivoituvat. Sinun täytyy ymmärtää mikä on se sinun yleisösi ”juttu”. Miksi sinun yleisösi tykkää sivustasi? Lukevatko he sinun julkaisujasi, koska arvostavat oppejasi? Tykkäävätkö he sivustasi, koska sinulla on tietty kirjoitustyyli? Jakavatko tykkääjäsi päivityksiä koska ne ovat hauskoja? Osallistuvatko he keskusteluihin, jotka liittyvät tiettyyn aiheeseen?

tykkaatasta

Kun vastaat näihin kysymyksiin, tiedät mitkä luvut ovat sinulle merkityksellisiä. Jos yhteisösi on uusi, et välttämättä tiedä tarkasti mikä saa heidät aktivoitumaan, mutta haastan sinut kokeilemaan eri asioita ja seuraamaan kävijöidesi reaktioita. Muista kuitenkin, että yhteisöt elävät jatkuvasti, etkä voi jumiutua samoihin rutiineihin kovin pitkäksi aikaa.

Kun saat ihmiset aktivoitua, saat myytyä heille brändiäsi, ideoitasi, tuotteitasi! Aktiiviset jäsenet ovat lojaalimpia asiakkaita ja luultavasti ostavat tuotteitasi enemmän. Facebookissakin toimii sääntö ”laatu korvaa määrän”. Älä mieti kuinka moni näkee päivityksesi vaan keskity siihen kuinka saat enemmän ”laadukkaita” faneja.

 

Reach tulee perässä

En väitä, että reach on kokonaan tarpeeton luku. Sitä on hyvä pitää eräänlaisena motivaattorina: ”Jee sivuni kasvaa!” Mutta keskity ennemmin siihen, että sinulla on 500 kommentoivaa/jakavaa/tykkäävää fania, kuin siihe, että sinulla on 2000 passiivista fania jotka eivät ikinä tee mitään. Kun saat kävijäsi aktivoitumaan, myös Reachisi kasvaa orgaanisesti.

Katso silloin tällöin kuinka moni näkee päivityksesi, mutta älä jää hulluna tuijottamaan sitä lukua. Jos näet, että se reach kasvaa, niin tiedät tehneesi jotain oikein, mutta pieni reach ei tarkoita, että teet jotain väärin.

Jos jotain haluat saada käteen tästä blogipostauksesta, niin ehkä se on tämä: Keskity laadukkaisiin julkaisuihin ja yhteisön aktivoimiseen!

PYYDÄ MEILTÄ FACEBOOK KONSULTOINTIA